SĄ TO BEZPŁATNE ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE DLA DZIECI POSIADAJĄCYCH OPINIĘ O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA.
Plan zajęć i godziny terapii dostosowujemy do możliwości dzieci i dyspozycyjności rodziców.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zespół działań, których celem jest pobudzanie i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka u którego stwierdzono niepełnosprawność.
Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dotyczy dzieci w wieku od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole.
Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka odbywa się na wniosek rodziców dziecka, poparty Opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez uprawnioną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Celem zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju jest przede wszystkim:
– pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka
– rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dziecka
– zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości rozwojowych
– pomoc dziecku w wykorzystaniu jego potencjału rozwojowego
– pomoc dziecku w osiąganiu coraz większej samodzielności
– dostarczanie rodzicom wsparcia i praca nad procesem akceptacji dziecka
– pomoc rodzicom w coraz pełniejszym osiąganiu poczucia kompetencji rodzicielskich
– rozwijanie w rodzicach umiejętności dobrego komunikowania się z dzieckiem
– pomoc rodzicom we właściwym doborze form stymulacji dziecka
Do zadań zespołu należy w szczególności:
– ustalenie kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania dziecka
– opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających dziecko w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem
– ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka
– analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
Dokumentacja zajęć WWR obejmuje:
– opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną
– karty obserwacji dziecka zawierające ocenę sprawności dziecka dokonaną przez zespół specjalistów pracujących z dzieckiem oraz ocenę postępów i trudności w funkcjonowaniu dziecka – karty ukazują przebieg rozwoju dziecka i skuteczność podjętych oddziaływań
– dziennik zajęć WWR potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem
– kartę informacyjną (dane dziecka, rodziców, kontakt itp.)
– kwestionariusz informacji o dziecku (wypełniany przez rodziców)
– oświadczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych uczestnika WWR w zakresie jego wizerunku
– zgoda rodziców/opiekunów prawnych na objęcie dziecka zajęciami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju
W ramach WWRD nasza placówka oferuje następujące terapie i zajęcia specjalistyczne:
- Psychologiczna
- Pedagogiczna ( pedagog, oligofrenopedagog)
- Logopedyczna / Neurologopedyczna /Surdologopedyczna
- Integracja Sensoryczna (SI)
- Trening słuchowy Metodą Warnkego i diagnostykę zaburzeń przetwarzania słuchowego
- Trening słuchowy z zastosowanie systemu Forbrain
- Terapia metodą Krakowską
- Symultaniczno- sekwencyjna nauka czytania
- Alternatywne metody komunikacji
- Trening umiejętności społecznych
- Terapia z wykorzystaniem robota NAO
- Socjoterapia
- Wychowanie słuchowe w oparciu o metodę Werbotonalną
- Fizjoterapia
- Gimnastyka korekcyjna
- Terapia ręki
- Treningi funkcji wzrokowych
- Neurorehabilitacja ( Neuroforma, system Rehacom )
- EEG Biofeedback
- Konsultacje w sprawie odżywiania niemowlaków oraz dzieci z zaburzeniami odżywiania.
- Terapia polisensoryczną w Sali Doświadczania Świata
- Kinesiotaping w logopedii
- Terapia bilateralna