Szukaj
Close this search box.

AAC: alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji osób o specjalnych potrzebach w porozumiewaniu się.

Data szkolenia

14-15.06.2025 r.

Rodzaj szkolenia

szkolenie stacjonarne

Czas trwania

22h

Prowadząca:

Alina Smyczek

  • ukończyła studia pedagogiczne (UJ, Kraków), jest logopedą dyplomowanym (UW, Warszawa); nauczycielem dyplomowanym, praktykiem z 29-letnim stażem, wciąż czynnym zawodowo,
  • od początku kariery zawodowej pracuje z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością i ze specjalnymi potrzebami w komunikowaniu się w Zespole Szkół Specjalnych Nr 11 w Krakowie stosując wspomagające i alternatywne metody komunikowania się (AAC) oraz technologię wspomagającą (AT),
  • ma w dorobku kilkadziesiąt publikacji i wystąpień, także poza granicami kraju,
  • w 1999 otrzymała stypendium Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej (ISAAC) Teacher in Residence Program: odbyła półroczny staż w szkole dla dzieci z zaburzeniami w komunikacji w Kaliforni, USA, połączony z intensywnym programem szkolenia (1999-2000),
  • od 1998 roku projektuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli w kraju i za granicą oraz autorskie zajęcia dla studentów w Krakowie i Warszawie, przeszkoliła ponad 4000 osób.
  • pracowała w komisjach eksperckich MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju, współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji oraz z kilkoma wyższymi uczelniami,
  • brała udział w projektowaniu systemu wsparcia osób w złożonych potrzebach komunikacji w Polsce, była członkinią Polskiej Rady AAC i ETR (2003),
  • jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia „Mówić bez słów”- ISAAC Polska, prezesem Zarządu III i IV kadencji, pomysłodawczynią Warsztatów AAC, Biuletynu AAC,
  • wprowadziła i rozpropagowała w Polsce: Czytanie Uczestniczące, Model Uczestnictwa, standardy edukacji uczniów niemówiących oraz wiele elementów i technik metodyki AAC,
  • jest autorką Systemu Komunikacji Językowej „Słowik” – na urządzenia z systemem operacyjnym Windows.

 


 

Szkolenie ma charakter solidnego wprowadzenia słuchacza w dziedzinę AAC: pokazuje elementy interwencji, ich strukturę, oraz prezentuje metodyczny porządek wprowadzania AAC. Ma na celu przygotowanie uczestnika do:

  • Rozumienia AAC jako dziedziny wiedzy i praktyki oraz podejścia
  • diagnozy umiejętności komunikacji osoby niemówiącej
  • budowania środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (strukturyzacje, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka),
  • bycia kompetentnym partnerem komunikacji osoby uczącej się AAC,
  • planowania początkowych kroków w podnoszeniu umiejętności komunikacji (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie zachowań komunikacyjnych),
  • dobierania i nauczania technik dostępu,
  • nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi,
  • rozszerzania wypowiedzi użytkowników AAC i ich komunikacyjnych funkcji,
  • dobierania i konstruowania prostych pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe),
  • wplatania nauki AAC w rutynę placówki lub domu.

Podczas szkolenia uczestnicy poznają składowe indywidualnego systemu komunikacji, np.: systemy znaków, programy specjalistyczne, komunikatory. Widzą dziesiątki przykładów pomocy do komunikacji oraz wiele filmowych ilustracji procesu uczenia się ich użycia. Biorą udział w ćwiczeniach dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.

Program szkolenia:

Dzień pierwszy:

900

 

Wprowadzenie do AAC:

Filozofia, użytkownicy, indywidualny system komunikacji.

Kompetencje komunikacyjne użytkownika AAC.

3h
1115 Przerwa (15 min)
1130 Rodzaje znaków i ich źródła. Znaki, a język.

Pomoce do komunikacji – podział techniczny.

3h

 

1345 Przerwa obiadowa (45 min)
1430 Techniki dostępu i strategie komunikacji. 2h
1600 Przerwa (15 min)
1615 –

1830

Rozwój umiejętności komunikowania się.

Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji –  cz. I

3h

 

Dzień drugi:

800 Metodyka wprowadzania AAC cz. I:

Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym.

3h
1015 Przerwa (15 min)
1030 Metodyka wprowadzania AAC. cz. II:  Budowanie środowiska językowego. Strategie wizualne. Zasady wprowadzania znaków. Nauka używania znaków w rytuałach.

Tablice wyboru. Tablice wyboru z osiami.

3h
1245 Przerwa obiadowa (45 min)
1330 Metodyka wprowadzania AAC cz. III –  Rozszerzanie kompetencji społecznych i językowych. Dobór sytuacji oraz rozwojowych i sytuacyjnych pomocy komunikacyjnych. Tablice uczestnictwa i tematyczne.

Ćwiczenia językowe.

2h
1500 Przerwa (15 min)
1515 –

1730

Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji – cz. II.

3 klucze doboru słownictwa i budowania indywidualnych systemów komunikacji.

Osobiste pomoce komunikacyjne.

Dzień użytkownika AAC w placówce edukacyjnej.

3h

 

 

Materiały:

Każdy słuchacz otrzymuje materiały: około 50 stron w teczce

Alina Smyczek

Prowadzący szkolenie

Alina Smyczek

Szkolenie zakończone
CERTYFIKATEM
akredytowanej placówki