Szkolenie stacjonarne może obejmować 10 godzin dydaktycznych:
1. Wprowadzenie do procesu diagnostycznego
– Aktualne podejścia do diagnozy ADHD i ASD: przegląd klasyfikacji (ICD-11, DSM-5-TR).
– Cele i etapy procesu diagnostycznego – od zgłoszenia do sformułowania diagnozy.
2. Wywiad i obserwacja – od pytania do hipotezy
– wywiad rozwojowy
– wywiad rodzinny
– wywiad celowany w objawy
– obserwacja dziecka w gabinecie
3. Narzędzia testowe i skale
– ADOS-2 i ADI-R
– Conners 3
– Diva Young
– CBCL, YSR – rola kwestionariuszy w diagnozie różnicowej.
– WISC-V – jak czytać profil funkcjonowania poznawczego w kontekście ADHD i ASD.
4. Różnicowanie i współwystępowanie
– Granice między ADHD, ASD, zaburzeniami lękowymi, zaburzeniami przywiązania, opozycyjnością, zaburzeniami językowymi i rozwojowymi.
– Przykłady z praktyki: trudne przypadki, błędy diagnostyczne.
– Współpraca interdyscyplinarna
5. Formułowanie opinii
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają certyfikat wydany przez Podlaski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku (Akredytacja Podlaskiego Kuratorium Oświaty nr NP.5470.12.2025 z dn. 25.06.2025 r.)
psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna (nr cert. 910), członkini Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Specjalizuje się w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w obszarze neuroróżnorodności, w szczególności ADHD i spektrum autyzmu. Prowadzi diagnostykę oraz psychoterapię poznawczo-behawioralną. Współtworzy Akademię Różnorodności – przestrzeń szkoleniową dla profesjonalistów. Prowadzi także profil psychoedukacyjny na Instagramie: @marta.ciesla_esperi.