Terapia ręki I -II* diagnoza, terapia, warsztat
Terapia ręki III stopnia, Grafomotoryka
M2 Concept
nauczyciele, logopedzi, fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi, zainteresowani
Pierwszy dzień:
1. Wprowadzenie do tematu,
2. Cele terapii ręki,
3. Elementy anatomii kończyny górnej,
4. Rozwój sprawności ręki- kamienie milowe,
5. Najczęstsze deficyty w zakresie sprawności ręki,
6. Identyfikacja przyczyn deficytów w sprawności ręki – testy diagnostyczne,
7. Sposoby postępowania w przyczynach stwierdzonych deficytów,
8. Zabawy, zabawki i narzędzia wspierających terapię ręki,
Drugi dzień:
1. Rozwój sprawności grafomotorycznej.
2. Rozwój chwytu pisarskiego.
3. Cechy prawidłowego i nieprawidłowego chwytu pisarskiego.
4. Identyfikacja przyczyn deficytów grafomotorycznych – specyficzna
diagnoza grafomotoryczna:
– pozycja (ciała, kończyny górnej, ułożenia palców),
– lateralizacja,
– nacisk,
– wyhamowanie.
5. Sposoby postępowania w stwierdzonych przyczynach deficytów grafomotorycznych:
– dobór pozycji ciała oraz parametrów krzeseł i ławek
– lateralizacja, jak wyznaczyć oka i rękę dominującą, dobór akcesoriów adekwatnych
do dominacji ręki, postępowanie zależne od stwierdzonej dominacji ręki,
– nacisk, trening kontroli ręki w kontekście stopnia nacisku,
– wyhamowanie, trening kontroli ręki w kontekście pracy w liniaturze i konturze.
6. Zasady pracy nad właściwym trzymaniem przedmiotu piśmiennego – jak trenować
chwyty grafomotoryczne (rozwiązanie autorskie).
7. Zaopatrzenie wspierające właściwe trzymanie przedmiotu piśmiennego – jak dobrać
nakładki grafomotoryczne zależnie od deficytów (analiza autorska).
8. Autorska analiza biomechaniczna parametrów przedmiotów piśmiennych:
– jaka grubość, długość i kształt są korzystne, a jakie nieoptymalne,
– czy kształt trójkątny jest optymalny.
9. Zabawki, zabawy i narzędzia wspierające umiejętności grafomotoryczne.
10. Zasady tworzenia programu terapii ręki.
– Terapia Ręki IV* – Samoobsługa
– Terapia Ręki V* – techniki pracy jedną ręką
– Terapia ręki a percepcja wzrokowa
– Terapia Ręki – warsztat. Malowania na wodzie Ebru,
– Kinesiotaping w terapii ręki
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają certyfikat wydany przez Podlaski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku (Akredytacja Podlaskiego Kuratorium Oświaty nr NP.5470.12.2025 z dn. 25.06.2025 r.)
specjalista fizjoterapii, logopeda, międzynarodowy terapeuta metody Bobath, wykładowca autorskich kursów z zakresu naik o zdrowiu i rehabilitacji,autorka ponad 400 artykułów naukowych oraz ponad 20 książek
w tym:
– Terapia ręki. Diagnoza i terapia
– Terapia ręki. Podstawy diagnozy i terapii. M2Concept
– Terapia ręki. Grafomotoryka. M2Concept
– Terapia ręki. Samoobsługa. M2 Concept
– Odruchy pierwotne. Wpływ na gałki oczne, ortoptykę i grafomotorykę
– Odruchy pierwotne. Terapia w podejściu medycznym
Automated page speed optimizations for fast site performance