Szukaj
Close this search box.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z integracją sensoryczną

Studia z zakresu pedagogiki specjalnej o specjalności „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z integracją sensoryczną” przygotowują słuchaczy do profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem od momentu wykrycia niepełnosprawności dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego, w tym poznania wiedzy i umiejętności w zakresie integracji sensorycznej, jej rozwoju i wpływu na rozwój emocjonalny, ruchowy i poznawczy dziecka. Zapoznanie z dysfunkcjami integracji sensorycznej i ich wpływem na funkcjonowanie małego dziecka.

Zgodnie z nowymi wymogami studia kierowane są do osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej. Celem studiów podyplomowych z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z elementami integracji sensorycznej jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej w przedszkolach integracyjnych, placówkach, fundacjach i stowarzyszeniach realizujących zadania w ramach WWRD oraz poradniach psychologiczno- pedagogicznych.

Studia mają charakter kwalifikacyjny, program tego kierunku jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450)

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczeń, w tym zaliczenia praktyk zawodowych (I uprawnienia – 180 godzin; II uprawnienia – 120 godzin) zakończone zdaniem egzaminu podyplomowego.

 

CZAS TRWANIA:

3 semestry, studia w trybie niestacjonarnym z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania.

 

ZAJĘCIA PROWADZONE SĄ W FORMIE WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ W ZAKRESIE:

Kształcenie kierunkowe:

I moduł: Dydaktyka specjalna

II moduł: Diagnostyka w pedagogice specjalnej w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

III moduł: Podstawy dydaktyki i emisji głosu

IV moduł: Praktyki zawodowe: 60 godzin

Przygotowanie merytoryczne:

I moduł: Przygotowanie merytoryczne w zakresie wczesnego wspomagania

II moduł: Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne w zakresie wczesnego wspomagania

III moduł: Praktyki zawodowe: 120 godzin.

 

ZAKRES KSZTAŁCENIA:

1. Wybrane zagadnienia z pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej i neurologii dziecięcej, psychologii ogólnej, poznawczej i klinicznej.

2. Rozwój ruchowy oraz zaburzenia rozwoju dziecka od 0 do 3 roku życia.

3. Rozwój mowy – diagnoza i wspomaganie rozwoju komunikacji i mowy dziecka.

4. Wczesna diagnostyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci.

5. Profilaktyka z elementami poradnictwa i wczesnej interwencji.

6. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

7. Diagnoza i terapia pedagogiczna.

8. Diagnoza i terapia SI małego dziecka z różnymi deficytami:

• mózgowym porażeniem dziecięcym,

• niepełnosprawnością wzrokową

• obniżoną sprawnością intelektualną

• dziecko ze spektrum autyzmu,

• dzieci z zespołem wad wrodzonych, Zespół Downa,

• dzieci z deficytami przetwarzania sensorycznego, FAS.

9. Planowanie i organizowanie procesu terapeutycznego.

10. Wpływ integracji sensorycznej na rozwój mowy i sposób odżywiania się.

11. Wsparcie rodziców dziecka we wczesnym etapie rozwoju

12. Metody pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego.

13. Casy study – studium przypadku.

 

KOSZT STUDIÓW:

4200 zł (możliwość płatności ratalnej), 100 zł opłata rekrutacyjna